Co wybrać - ostre koło czy wolnobieg?

Ostre koło (ang. fixed gear)jest to potoczna nazwa roweru bazującego na napędzie typu ostre koło, który stosowano w rowerach jeszcze długo przed wynalezieniem wolnobiegu. 

W praktyce główną cechą odróżniającą ostre koło od rowerów innego typu jest to, że jadący na nim rowerzysta nieustannie pedałuje i może używać pedałów zarówno do jazdy naprzód i wstecz, jak również do hamowania. Na skutek stałego połączenia obrotowi tylnego koła zawsze towarzyszy ruch pedałów w tym samym kierunku. Poruszenie pedałami porusza kołem, poruszenie kołem porusza pedałami - prościej się nie da.

Ostre koło pozwala na bardzo dynamiczne przyspieszanie i utrzymywanie wysokiej prędkości. Ze względu na konieczność nieustannego pedałowania, nawet z górki, mechanizm ostrego koła jest bardziej wymagający dla rowerzysty. Z drugiej strony pozwala na efektowne ewolucje niemożliwe do wykonania na innych rowerach - przykładowo "skidowanie".

Skidowanie to sposób hamowania polegający na przeniesieniu ciężaru ciała na przednie koło przy jednoczesnym zablokowaniu tylnego koła. Dzięki temu, rowerzysta sunie naprzód jednocześnie hamując.

 Kiedy mówimy o ostrym kole w odniesieniu do całego roweru, a nie tylko mechanizmu, to mamy na myśli rower szosowy o prostej i awangardowej stylistyce, często pozbawiony jednego lub obydwu hamulców, wyposażony w mechanizm ostrego koła.

W ostrym kole nie występują przerzutki, gdyż do utrzymania płynnej jazdy nie jest konieczne zmienianie przełożenia. Ze względu na swoje walory użytkowe i łatwość utrzymania, również zimą, ostre koła są najczęściej wybieranymi rowerami przez profesjonalnych kurierów rowerowych. Rowerzystów przemieszczających się na ostrym można najłatwiej poznać o ich zachowaniu na światłach. Wprawny ostrokołowiec potrafi utrzymać się na rowerze w pozycji pionowej bez zdejmowania stóp z pedałów. Balansując ciałem nie traci czasu na ponowne ustawianie się do startu. Najlepsi, docierają do swojego celu bez dotykania ziemi przez całą trasę.

Wolnobieg to mechanizm zastosowany w rowerach z myślą o osobach, które chcą mieć możliwość zaprzestania pedałowania na przykład w czasie jazdy z górki. Dzięki niemu pedały nie są na stałe połączone z tylnym kołem, co oznacza, że po nabraniu odpowiedniej prędkości lub jadąc z górki możemy przestać nimi kręcić  i utrzymujemy je w niezmienionej pozycji. Koło może obracać się swobodnie nie wywołując ruchu pedałów. W wolnobieg wyposażona jest większość współczesnych rowerów.

 

Singiel jest to potoczna nazwa roweru wyglądem przypominającego ostre koło, ale wyposażonego w wolnobieg. Mechanizm napędowy singla tak jak w ostrym kole nie posiada przerzutek, gdyż do utrzymania płynnej jazdy nie jest konieczne zmienianie przełożenia. W odróżnieniu od ostrego koła, dzięki zastosowaniu wolnobiegu w singlach pedały nie muszą kręcić się w trakcie jazdy.

To co mam w końcu wybrać? Ostre koło czy single speed?

Nasze Polki oferujemy zarówno z napędem ostrego koła, jak i singla. Ze swojej strony polecamy ostre koło - dzięki możliwości hamowania pedałami nie jest wtedy konieczne używanie tylnego hamulca ręcznego. Pozwala to obniżyć masę i jeszcze bardziej podnieść walory estetyczne roweru, ponieważ jego smukła bryła nie jest zakłócana dodatkowymi mechanizmami i okablowaniem.

Jeśli jednak wahasz się czy na ostrym kole będzie Ci się wygodnie jeździć, to wybierz singla. Kosztuje niewiele więcej (w zestawie dostajesz też drugi hamulec). Dzięki zastosowanym mechanizmom - piaście typu flip-flop - napęd każdego sprzedawanego przez nas singla można łatwo zamienić w ostre koło, a tylny hamulec i okablowanie - zdemontować.

Zamiana ostrego koła w singla, i odwrotnie jest niezwykle prosta. Cała operacja polega na zdemontowaniu tylnego koła, wraz z łańcuchem, i obróceniu go o 180 stopni.

Poznaj nasze rowery - ostre, wolnobiegi i z biegami

Polka Dla Każdego

Polka Pista

Polka Bagażówka dla Niego

up
Sklep internetowy Shoper.pl